Thursday, November 19, 2009

SPR main ulit mayang


Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan meminta nasihat Peguam Negara berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Isnin mengisytiharkan kekosongan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Kota Siputeh, Kedah.

"Kita perlu meminta nasihat daripada Peguam Negara terlebih dahulu mengenai langkah yang perlu diambil memandangkan ini kali pertama kes sedemikian berlaku dalam sejarah.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata SPR akan meminta nasihat Peguam Negara bagi menentukan langkah seterusnya yang patut diambil berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu.

"Kita mahu lihat sama ada SPR menpunyai ruang untuk merayu kes itu kepada pihak yang lebih tinggi (Mahkamah Rayuan)," katanya kepada Bernama Isnin.


"Isu ini telah menjadi satu isu akademik yang wajar diteliti, jadi elok SPR membawanya kepada Peguam Negara terlebih dahulu sebelum membuat apa-apa keputusan," kata Wan Ahmad.Ketika membaca laporan ini, aku merasakan seolah olah berada di hospital bahgia Tanjung Rambutan kerana kenyataan sebegini hanya layak dikeluarkan oleh orang "GILA" sahaja, orang yang sudah hilang kemampuan berfikir dengan waras atau orang yang sudah dirasuk hantu ketika main ulit mayang.

Tak silap aku, Wan Ahmad ini orang Terengganu dan terfikir sejenak mungkin Wan Ahmad ini seorang kaki main ulit mayang, kerana itu dia boleh berkata demikian tanpa segan dan silu dan tanpa bimbang diketawakan orang.

SPR juga sudah hilang rasa malu dan hormat kepada undang undang dan sudah mula membuat undang undang sendiri sehingga kes ini turut dikaitkan dengan akademik atau ilmiah.Seolah olah mereka ingin memberitahu kita hamba rakyat bahawa isu ini perlukan kajian ilmiah dan ianya bakal memberi kesan besar kepada politik negara.Itulah mainan ulit mayang SPR nampaknya.

Aku teringat semasa belajar dulu, ada juga syarat yang mengatakan kehadiran tutorial mestilah sekurang kurang 70% dalam masa setahun dan sekiranya mana mana pelajar yang gagal mengekalkan tahap kehadiran seperti yang ditetapkan, maka pelajar berkenaan akan hilang kelayakan untuk menduduki peperiksaan akhir tahun.Jadi apa bezanya dengan kes ADUN Kota Siputeh ini?Bahkan secara terang dan jelas, beliau telah melanggar peruntukan dalam undang undang tubuh negeri jadi walaupun kes ini kes pertama tetapi tidak ada langsung kontraversial dan tidak ada sedikitpun nilai akademik atau ilmiah di dalamnya.Apa yang nak dikaji dan apa yang nak diperiksa?

Lebih gila, Apabila Wan Ahmad mengatakan akan merujuk kepada peguam negara. Apa ke jadahnya nak merujuk, sedangkan tiada apa yang nak dikaji atau diperiksa.Ianya sama dengan tindakan seorang gila yang memeriksa tayar kereta yang sudah cukup anginnya.Aku kira seorang pelajar universiti pun boleh memahami dengan jelas keputusan mahkamah tinggi ini yang tidak memerlukan sentuhan akademik tetapi tidak SPR dengan alasan bahawa ianya merupakan kes pertama di Malaysia.Wan Ahmad juga seolah tidak sedar bahawa kes ini boleh berlaku lama dulu tetapi oleh kerana selama ini BN yang berkuasa maka semua kes kes yang berkenaan didiamkan sahaja.

Kalau Wan Ahmad seorang yang waras, beliau patut merasa malu dengan kenyatan sedemikian rupa dan patut sedar bahawa bukan bidang kuasa SPR untuk merayu atau merujuk kes ini malah bukan bidang kuasa SPR juga untuk memutuskan bahawa ADUN Kota Siputeh tidak melanggar undang undang tubuh negeri.Tugas SPR hanyalah terhad untuk mengadakan pilihanraya apabila menerima notis daripada speaker dewan mengenai kekosongan mana mana kerusi jadi Wan Ahmad perlu sedar bahawa rakyat sedang menunggu SPR melaksanakan tanggungjawabnya seperti yang diperuntukan oleh perlembagaan negara.

SPR sepatutnya menjadi badan bebas dan perlu membebaskan organisasi mereka dari pengaruh peguam negara.Itu yang sedang dinanti nantikan rakyat dan seandainya SPR gagal melaksanakan fungsinya, maka tidak keterlaluan untuk mengatakan pengerusi atau timbalan pengerusinya mungkin akan dipertanggungjawabkan satu hari nanti seperti pernah berlaku di Thailand bilamana pengerusi SPRnya dipenjarakan kerana penyelewengan kuasa yang dilakukannya. "

No comments:

Post a Comment