Tuesday, December 22, 2009

Pimpinan PR perlu sedia hadapi kemaraan media baru

Oleh Ali Bukhari Amir

Apabila disebut media baru, kerapkali kita akan mengaitkannya dengan blog atau laman sesawang yang berkaitan dengan internet sebelum ini. Apakah ia hanyalah terhad kepada media yang boleh dicapai dengan rangkaian internet atau ia adalah media berhaluan kiri?




"Ia adalah media yang bukan konvensional," kata Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman, "Jangan dilihat kehadiran media baru ini cuma terhad kepada bahan-bahan yang boleh didapati dari internet saja."

Ertinya di sini, media baru adalah diukur dengan dasar, falsafah yang dipegang pemimpin media itu sendiri. Ia bukan tertakluk kepada teknologi maklumat yang terbaru.

Menurut Ahmad Lutfi, pengalaman beliau menubuhkan media baru bermula seawal 1998 iaitu saat bermulanya limpahan protes rakyat yang turun mencurah-curah di ibu kota.

"Ketika itu saya di Harakah untuk mengendalikan unit majalah. Dan, majalah yang saya kelolakan ketika itu adalah Tamadun," katanya ketika menceritakan peristiwa lalu. "Malangnya, unit itu sekarang sudah tiada lagi."

"Hampir 50 buah majalah, akhbar yang saya wujudkan pada era Reformasi itu," katanya lagi, yang pernah menuntut dalam bidang Kejuruteraan Awam di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) cawangan Semarak dulu.

"Saya bukan daripada bidang kewartawanan, tetapi bermodalkan pengalaman, saya boleh menulis. Dan, yang pentingnya di sini, saya cuma nak beritahu bahawa pengamal media itu jangan mati akal ketika berdepan dengan kekangan kerajaan.

"Kita mesti kreatif untuk berdepan dengan kerajaan. Kalau rajin dan tekun pasti ada jalan, dan undang-undang akan membenarkan," kata mantan siswa yang pernah ditahan ISA ini. Beliau ditahan berikutan laporannya berhubung bantahan para pelajar UM ke atas konsert Sheila Majid pada tahun 1989.

Seminggu sebelum Harakah diterbitkan pada April 1987, beliau telah memulakan kerjaya sebagai wartawan dan mula menekuni segenap peristiwa khasnya yang melibatkan isu-isu pelajar IPT. Mungkin tidak lengkap ilmu kewartawanan jika tidak melapor isu pelajar.

Deretan wartawan veteran pernah melaporkan kisah politik pelajar. Said Zahari melapor isu perbicaraan Fajar yang melibatkan pimpinan pelajar Kelab Sosialis di Singapura. Dan A Samad Ismail tidak lupa melemparkan kritikan ke atas gerakan pelajar 1970-an juga.

HALATUJU MEDIA BARU

13 Disember, saya berkesempatan merakam beberapa buah fikirannya sebelum beliau menjalani rawatan angioplasty untuk membuka saluran darah ke jantung pada keesokan paginya Biar pun, dalam keadaan begitu, semangat beliau berkarya masih menebal.

Mantan pengarang majalah Tamadun yang terkenal ketika era Reformasi ini menyifatkan kes beliau gagal mendapatkan permit penerbitan itu tidak seharusnya dipandang remeh oleh orang-ramai, khasnya pengamal media.

Dengan kegigihannya dalam menubuhkan media-media baru tidak berkala seperti Haraki, Reformasi, Memo, Ehsan, Kritik, Kritis,

Lunas, Alternatif dan sebagainya semua ini tidak boleh direntungkan dalam lipatan sejarah Pakatan Rakyat yang ingin bangkit mendukung cita-cita bangsa merdeka.

Ada sebab kenapa kerajaan tidak meluluskan permit media baru yang diterokainya. Detik, sebuah majalah bulanan yang memihak, pro Reformasi, telah pun melonjak jualannya lebih 100,000 naskhah.

"Majalah Tamadun pernah mencatatkan rekod yang menakjubkan sehingga diulang cetak sebanyak tiga kali pada September, 1998 ketika Anwar dipecat!

"Masa itu, kita tak perlu kreatif untuk lariskan jualan, apa-apa saja berkaitan Reformasi akan laris. Maka, cabaran untuk pembangkang sekarang ialah bagaimana mahu gunakan kesempatan sekarang untuk mengembalikan sokongan rakyat kepada mereka,"

katanya, sambil menyifatkan dalam pengalaman lalu, pembangkang cuma mengaut keuntungan ekoran Reformasi.

"Sekarang," tambah Ahmad Lutfi, "keadaan sudah berubah. Gelombang media baru tidak lagi memihak pembangkang saja. Bloggers sudah mula mengkritik pembangkang juga."

Bagi beliau, hal ini tambah merumitkan, kerana kritikan tersebut datang daripada rakan-rakan mereka sendiri dalam kalangan PR yang sedar dan peka terhadap masalah-masalah dalaman mereka sendiri.

Pernah suatu ketika beliau meluahkan kerisauannya tentang prestasi PR di negeri masing-masing. Menurut beliau, bahaya itu wujud kerana rakyat sudah boleh membuat penilaian.

"Dulu, kita pembangkang, tidak memerintah dan sudah tentu rakyat tak dapat buat penilaian," kata beliau, "Tapi, sekarang ini keadaan sudah berbeza di mana setiap pengundi sudah mula membuat penilaian sebab PR dah mula memerintah di masing-masing."

FORMULA TERBAIK, AKUI KESILAPAN, SEDIA BETULKAN KEADAAN

Bagaimanapun, tambah Ahmad Lutfi lagi, ada formula dan resepi yang cukup baik untuk diteladani oleh pimpinan Pakatan Rakyat, jika mereka mahu meraih kemebali segala bentuk sokongan dan simpati rakyat.

"Dengan keadaan media baru yang menuntut keterbukaan dan ketelusan, maka pimpinan PR perlu sedar tentang kemungkinan mereka akan ditolak dalam pilihan raya nanti.

"Tiada jalan lain. PR perlu bersikap terbuka, akui kesilapan dan beritahu rakyat bahawa mereka bersedia mengubah kesilapan mereka itu. Dan, saya fikir, rakyat boleh terima pemimpin PR yang mengaku kesilapan dan membetulkan keadaan," kata beliau lagi.

No comments:

Post a Comment