Tuesday, November 17, 2009

Aduhai PAS Tolonglah, Please!


Saya masih tak faham, setakat saya tahu hukum melaungkan bacaan quran dan lain2 zikir di speaker adalah sunat. Jika hingga mengganggu ketenteraman orang lain hukumnya adalah haram . Kerana di dalam Islam, menjaga ketenteraman itu wajib.

Jangan dikelirukan dengan azan. Saya tidak mahu membangkitkan hokum azan. Itu syiar Islam. Banyak lagi seperti memasang ceramah melalui speaker, atau ceramah / kuliah yg kuat hingga mengganggu jiran sebelah.Kadang2 penceramah itu meninggikan suara , pasti mengganggu .Apatah lagi jiran sebelah bukan Islam.

Membaca/memasang ayat quran/zikir/kuliah agama dll yg kuat hingga mengganggu jiran.(terdapat corong speaker yg betul2 mengadap tepat ke tempat tidur atau telinga seseorang terutama yg sedang tidur)Bagi saya jika melakukan perkara ini serupalah dengan kita menjerit nama Allah ketelinga orang lain. Apatah lagi jika ia dilakukan pada waktu subuh (termasuklah tarhim-cuma barangkali hukum melaungkan tarhim dengan corong speaker dikawasan umat islam atau kawasan sekolah islam itu lain, sila beri penjelasan).

Kita perlu ingat laungan perkara sunat tersebut kekadang mengganggu anak2 kecil yg sedang tidur, murid2 yg sedang belajar untuk menghadapi peperiksaan malah sesiapa sahaja yg sedang tidur kerana letih bekerja shif dsb . Itu hak individu untuk tidak diganggu.

PAS kena segera beri penjelasan kepada ummat Islam dan bukan Islam bahawa Bukanlah ajaran Islam yang sebenar mengganggu ketenteraman awam. Lagi sekali ingat, saya tidak pertikakan azan-tetapi “perkara sunat yg dilaungkan melalui speaker”...

Saya yang tinggal di Pulau Pinang ni kadangkala terhiris hati disepanjang perkara sunat itu dilaungkan.Dalam hati saya terlintas ”Alangkah jahilnya.....mereka melakukan yg sunat hingga menjadi haram,bilakah suara yg kedengaran ini akan berakhir?.Kita kena mulakan segera dinegeri-negeri yg dikuasai Pakatan Rakyat. Jika kita masih lagi tidak bertindak, tak salah bukan islam menuduh islam bukan agama harmoni dan mementingkan

Kepentingan awam,Islam itu ekstrim dan sebagainya.

Saya rasa kita tidak perlu tunggu bukan Islam bangkitkan perkara ini. Barangkali mereka terlalu takut untuk membangkitkannya sedangkan hati didalam mereka meronta-meronta. PAS kena bertindak menghentikan perkara yg tidak sepatutnya berlaku, Islam sebenarnya yang harmoni. Di masa yg sama PAS kena menerangkannya secara ilmiah. Jika PAS tidak berdaya membendung perkara itu (mungkin sebab dipolitikkan umno), mungkin PAS boleh terangkan kepada semua ahli Parlimen bukan Islam bahawa sepatutnya masjid atau surau tidak harus membunyikan kuat speaker (untuk bacaan Quran,zikir, kuliah , ceramah dll yg sunat.) hingga mengganggu ketenteraman awam.

Saya mengharapkan penjelasan (hukum) yg sejelasnya dari anda yg faham. Saya utarakan bukan bencikan “suara-suara Islam” tetapi sayangkan Islam dan tak sanggup melihat Islam difitnah kerana kejahilan ummat....tolonglah.Diharap PAS tidak lambat bertindak..Apa pendapat anda? Please....

No comments:

Post a Comment