Sunday, November 22, 2009

Malaysia Yang Unik

"DiMalaysia memang banyak keunikkan dan kepelikkan dan kerana keunikkan inilah maka ramai pelancong berminat untuk datang melancong ke Malaysia.Mari kita lihat beberapa contoh antara keunikan Malaysia :

1. Orang yang merompak boleh lepas bebas,tapi orang yang melaporkan ada orang merompak boleh kena tangkap,kena dakwa dan ada peluang cerah untuk masuk penjara.

2. Orang yang membunuh adalah dianggap mulia dan tidak bersalah,tetapi orang yang melaporkan bahawa ada orang kena bunuh dan sipolan adalah pembunuh memang ada harapan untuk kena tangkap,kena dakwa dan silap-silap kena hukum gantung.

3. Orang yang membangkitkan isu perkauman tidak diapa-apakan tetapi sebaliknya orang yang melaporkan orang yang mengapi-apikan perkauman boleh ditahan dibawah ISA.

4. Orang yang memberi dan menerima rasuah memang tidak akan ditangkap tetapi orang yang melaporkan bahawa ada orang yang memberikan rasuah boleh kena tangkap,boleh kena dakwa dan silap haribulan boleh kena penjara.

5. Orang yang berbohong dan dah mengaku bahawa dia berbohong dilepaskan tanpa dikenakan sebarang tindakkan tetapi orang yang mempertikaikan keputusan tidak mengambil tindakkan kepada orang yang berbohong boleh kena tindakkan.Begitulah menariknya Malaysia negara kita yang tercinta,dan pastinya perkara-perkara tersebut tidak terdapat dinegara-negara lain didunia ini kecuali negara Malaysia nan indah ini.Unik memang cukup unik.

Adalah lagi beberapa keunikkan yang memang tidak terdapat dinegara lain,mari kita lihat beberapa contoh yang lebih unik dan lebih pelik,ia itu sebagaimana berikut :

1. Badan Kehakiman diketuai oleh orang yang jelas2 mengaku mengamalkan rasuah dan masih selambe je memegang jawatan tersebut tanpa rasa malu tanpa rasa hina.

2. Polis kita pulak dipergunakan sepenuhnya untuk kepentingan penyangak-penyangak yang berada ditahta pemerintahan.

3. BPR cuma menjadi pak turut,bila ada laporan rasuah dia buat pekak,hakim terang2 dah mengaku pernah mengamalkan rasuah dia buat sadin je,alasannya sebab tak de laporan,tapi bila Tok Guru Nik Aziz mengaku pernah ada yang cuba sogok beliau,BPR pun laju je terkam turun ke Kelantan untuk siasat.

Begitulah yang ada diMalaysia,aku pun kadang2 tak tau nak komen apa lagi dengan situasi yang berlaku dinegara kita tetapi aku hanya mampu berdoa semuga keunikkan dan kepelikkan ini akan segera lenyap dan keadaan akan kembali adil,itulah harapan aku dan aku yakin ianya juga merupakan harapan semua rakyat malaysia yang mempunyai akal yang sihat.

Cucu Tok Ayah

No comments:

Post a Comment