Friday, November 13, 2009

Saya benci Nik Aziz!

Oleh: Dewa

""Saya benci Nik Aziz dan PAS". Itulah ayat ringkas dari seorang rakan penulis yang sedang membuat ijazah kedoktoran di luar negara. Penulis terasa ingin menampar pipi ahli UMNO tegar ini beberapa kali tetapi mengambil keputusan untuk cuba mendalami perasaannya.

Hasil perbualan terperinci dengannya, penulis menyedari beberapa rahsia ahli UMNO yang kita tidak peka, yang boleh membawa kepada kekalahan PAS pada pilihanraya akan datang..

1. Ahli UMNO hanya akan baca akhbar UMNO

Perlu kita sedari bahawa ahli UMNO tidak berlapang dada untuk mendapatkan penjelasan semua pihak sebelum menuduh. Mereka akan menuduh Tok Guru, alim ulama', hatta pemimpin mereka sendiri dengan pelbagai tuduhan dan fitnah tanpa usul periksa. Justeru, ahli PAS tidak boleh cepat melatah apabila diserbu dengan pelbagai fitnah dan tohmahan daripada mereka. Sebaliknya, ahli PAS perlu sedar bahawa ahli UMNO akan menyokong UMNO secara taklid, dulu kini selamanya.. Isu rasuah bukan isu bagi UMNO seperti yang dizahirkan di Bagan Pinang. Mentaliti kita berbeza. Rakan penulis dengan happy memberitahu bahawa dia pernah baca semua ayat-ayat Tun Mahathir yang memperlecehkan shariah tapi dia tak kisah sangat..

2. UMNO tak kisah fitnah

Hasil penelitian didapati bahawa UMNO percaya 'fitnah dengan niat baik' adalah tak salah. Ayat lazimnya ialah "aku yakin Anwar tak meliwat tapi aku rasa dia memang ejen asing so tak salah kerajaan fitnah dia pasal niat kerajaan baik'.. Ya, itulah ayat lazaim UMNO.

3. PAS terlalu rakus dan cuai

PAS terlalu kerap mengambil pendekatan konfrontasi sekalipun dalam isu kecil. Setelah PAS menawan begitu banyak negeri, PAS tidak pun menyediakan risalah-risalah atau pamplet atau buku2 untuk diedarkan kepada pelajar sekolah atau universiti untuk membersihkan salah faham terhadap undang-undang Islam.

Bukan susah mana untuk PAS menerbitkan risalah dan buku menjelaskan secara ringkas isu ini. Sebagai contoh, dakwaan palsu UMNO bahawa Islam menghukum mangsa rogol dan melepaskan perogol tidak pernah dijawab dengan kemas dan info rata-rata tak sampai kepada masyarakat.

Pendek kata, rakan penulis melihat PAS memang malas dan tidak sistematik dalam berdakwah dan merancang. Pendekatan kerapkali, sekalipn tidak sentiasa, kasar dan terburu-buru..

Satu contoh mudah, dulu PAS mengusulkan rang undang2 hudud. Berhubung hukuman ke atas penzina, terdapat khilaf pendapat berhubung isu mengandung sebelum kahwin. Hanya mazhab Maliki yang mengatakan bahawa mengandung sebelum kahwin akan membawa kepada 'presumption' atau anggapan zina. Mazhab lain tidak begitu kerana mangsa rogol pun boleh mengandung. Meletakkan beban bukti pada si mangsa tentulah zalim.

Dalam banyak-banyak pendapat mazhab, PAS pilih pandangan yang paling keras ini. Tentulah masyaraklat bising. PAtutnya, PAS gubal rang undang-undang Islam tersebut dan serahkan kepada mufti-mufti dan badan-badan agama DALAM DAN LUAR NEGARA untuk mendapatkan pandangan. Lepas tu , PAS patut anjurkan seminar dan jemput semua cendikiawan dan tokoh agama untuk beri pandangan dan nasihat.

4. ISU EKOnomi

Rakan penulis benci PAS kerana katanya PAS tak pandai urus ekonomi. Sedikit sebanyak ada benarnya. PAS bersungguh-sungguh dengan ceramah tetapi tidak sistematik dalam isu ekonomi. Apa yang susahnya jika PAS, PKR dan DAP buat satu majlis ekonomi untuk menyelaraskan investment dan ekonomi di negari-negeri Pakatan agar lebih banyak kerjasama dan lebih terancang. Nak buat satu akhbar bersama antara PAS, DAP dan PKR pun tak boleh boleh sampai sekarang.. Website PKR PULAK SAMPAI SEKARANG TAK BOLEH MASUK ..

Pendek kata, banyaklah kebenciannya terhadap PAS. Bagi penulis, PAS masih 100x lebih baik dari UMNO kerana matlamat dan objektifnya berlandaskan Islam, cuma cara pelaksanaan perlu diperkemas.

Heh, sibuk-sibuk benci Tok Guru dan ulamak, bila dia mati nanti siapa yang nak uruskan jenazah dia.. Yang baik kita ambik, yang buruk kita tolak..

No comments:

Post a Comment