Wednesday, December 9, 2009

Perlukah "Scotland" Malaysia?

Oleh tokpepijat

Scotland adalah salah satu negeri yang tergolong dalam United Kingdom atau Britain. Selainnya, England, Wales dan Ireland Utara. London ibu negara UK terletak di England. Oleh kerana London terletak di England maka menunjukkan England adalah ketua dan mempunyai pengaruh ke atas negeri-negeri di UK.

Sikap pandangan rakyat Scotland terhadap UK adalah negatif. Mereka merasakan England dan UK umpama penjajah terhadap tanah air mereka. Rakyat Sotland akan menunjukkan sikap membenci terhadap England/UK dalam apa jua perkara.

Sekiranya berlangsung perlawanan bolasepak antara England dan Scotland umpama "perang" melawan penjajah. Begitu juga jika nyanyian lagu kebangsaan UK "God Save Queen" berkumandang ianya bakal diboo dan diejek oleh rakyat Scotland.

Kemuncak kepada benci dan meluatnya rakyat Scotland terhadap UK ialah rakyatnya mengadakan referendum untuk keluar dari United Kingdom.

Tidak diketuai mengapa rakyat Scotland begitu benci kepada England dan UK. Adakah London mengamalkan sikap "membuli" ke atas Edinburgh? Atau diskriminasi ? Atau ini adalah permusuhan ratusan tahun silam?

Harapnya Putrajaya tidak mengamalkan sikap seperti London ke atas Edinburgh kepada Kota Bahru, Shah Alam, Alor Setar dan Geogretown.
Kita tentunya tidak mahu timbul kebencian rakyat di negeri PR terhadap Putrajaya gara-gara sikap membuli dan diskriminasi terhadap negeri mereka.

Kita juga tentunya tidak mahu peristiwa memboo lagu "God save the Queen" berlaku terhadap "Negaraku" nanti.
Insaflah wahai Putrajaya!

No comments:

Post a Comment