Wednesday, December 9, 2009

Sikap dan Tingkahlaku dlm GLC Felda

Oleh Gen-2 FELDA

Salam Sejahtera Tuan Pengarang, Saya harap agar pihak Tuan dpat menyebarkan maklumat ini agar terbongkar segala kerosakan dan kebinasaan yang akan berlaku dalam GLC Felda ini yang ditunjangi oleh kroni-kroni Rosmah Mansor dan juga Najib 1Malaysia..

Inilah saja cara yang dapat kami lakukan selain daripada membuat aduan yang tidak akan dilayan oleh sesiapa pun malahan jika tidak bernasib baik, akan dikenakan tindakan yang berat walaupun sekadar untuk mencari dan menegakkan kebenaran.

Jasa baik pihak Tuan amat saya hargai. saya akan menghantar segala maklumat-maklumat terbaru yang berkaitan dengan GLC ini untuk mededahkan segala kepincangan yang membebankan semua petugas-petugas yang amat tertekan lagi lemah. Sekian.

KPI GLC FELDA VS KPI NAJIB 1MALAYSIA

Sistem KPI (KEY PERFOMANCE INDICATOR) yang dilaksanakan oleh Perdana Menteri 1Malaysia baru-baru ini adalah merupakan cerita lama yang telah ditayang semula. Betulkah boleh menjadi kenyataan sebenar bila ianya dilaksanakan. Mari kita lihat apa yang berlaku di Felda Holdings sebuah syarikat yang diterajui oleh anak emas Dato Seri Najib 1Malaysia (Datuk Bakke).

Sistem KPI telah lama dilaksanakan di Felda Holdings sebelum kedatangan DATUK BAKKE dan TAJUDDIN CARRIM lagi. Walaubagaimanapun, memang diakui sistem KPI ini baik bagi meningkatkan motivasi petugas jika perlaksana (pemberi markah KPI) tersebut benar-benar mengikut konsep dan prinsip sistem berkenaan. Malangnya sistem ini tidak digunapakai oleh TAJUDDIN CARRIM dan kroninya semasa menentukan kenaikan pangkat petugas kerana terdapat PETUGAS YANG KUAT MEMBODEK dan tak tahu buat kerja, tetapi beliau dinaikkan pangkat juga. Contoh yang terbaru ialah kenaikan pangkat PENGARAH EKSEKUTIF ke jawatan PENGARAH EKSEKUTIF KANAN yang diumumkan baru-baru ini. Tiga nama telah diumumkan. Salah seorangnya adalah manusia yang bernama HALIM HAMID. Rata-rata petugas tidak berpuashati dengan kenaikan dan perlantikan beliau sebagai PENGARAH EKSEKUTIF KANAN ini kerana sepanjang perkhidmatan beliau memegang beberapa tampuk syarikat kumpulan Felda, belum pernah syarikat berkenaan mendapat keuntungan.

HALIM HAMID ini atau lebih dikenali sebagai HALIM PENDEK atau HALIM MISAI TEBAL ini pernah menerajui syarikat FELDA RUBBER INDUSTRIES, dimana syarikat ini pada masa itu telah didapati mengalami kerugian beratus juta akibat dari shortage stock yang berjumlah BERIBU-RIBU MT. Semasa beliau menerajui Felda Trading pula, syarikat berkenaan telah KERUGIAN LEBIH RM 100 JUTA. Ini berlaku apabila beliau telah mengarahkan akauntan supaya meminda akaun setiap bulan supaya menampakkan keuntungan walaupun sebenarnya syarikat itu mengalami kerugian. Sebaliknya, CEO yang mengambilalih syarikat ini pula telah dipersalahkan atas kerugian tersebut berakibat dari tindakan yang dilakukan oleh HALIM PENDEK ini. Walaupun orangnya pendek, kerugian yang berlaku adalah sangat banyak dan berpanjangan. Walaupun beliau PENDEK, tetapi akalnya PANJANG untuk menipu dan bermain wayang.

Selepas merugikan kedua-dua syarikat ini (hingga sekarang masih nyawa-nyawa ikan), beliau telah dilantik pula menjadi CEO di FELDA KOKO atau MCM. Syarikat ini juga mengalami nasib yang sama seperti dua syarikat diatas, mengalami kerugian berjuta-juta ringgit. Ini berlaku akibat daripada kelemahan pengurusan HALIM PENDEK ini. Soalnya disini, bagaimana beliau boleh dinaikkan pangkat sehingga berada dalam kedudukan yang tinggi dalam sesuatu syarikat? Hebatkah DIA? Pandai sangatkah DIA urus syarikat? Apa ilmu yang DIA pakai? Apa tangkal yang DIA ada? Itu tak pastilah. Yang pasti, semua petugas tahu sikap BODEK yang beliau ada sehingga menggunakan isterinya untuk MEMBODEK isteri TAJUDDIN dan DATUK BAKKE. Nampak gayanya dua-dua (LAKI BINI) pandai dalam urusan BODEK ini. Apakah ini yang dikatakan sebagai KPI? Adalah diharapkan agar mendapat perhatian wajar dari Ybhg. Tan Sri Yusof Noor supaya budaya BODEK ini terhapus dari menjadi budaya dalam Felda ini.

Sekian.

“BODEK BUKAN BUDAYA KITA”

- Gen-2 FELDA -

No comments:

Post a Comment